Marketing tanácsadás

Marketing tanácsadás – Ezt kell tudnod róla

Borsowski Dávid vagyok, marketing tanácsadással és marketing kivitelezéssel foglalkozom.

A mai cikkben azt a tapasztalatomat fogom veled megosztani, hogy valójában mit takar egy marketing tanácsadás, és hogy melyik típusú vállalkozónak felesleges tanácsadást kérnie.


Mivel már bőven elmúltam 35 éves, és rengeteget dolgoztam a kereskedelemben, így az évek alatt sok emberrel találkoztam és beszélgettem. Jó néhány tanácsadáson is túl vagyok már, emiatt jó rálátásom van a dolgokra.

Amikor vállalkozókkal beszélgetek, akkor azt tapasztalom, hogy az emberek leginkább önmagukról szeretnek beszélni, és imádják, hogy ha megdicséred / egyetértesz a gondolataikkal. Ha kapnak egy pozitív visszaigazolást, akkor már félig nyert ügyed van. Sajnos az ügyfelek naivságát sok “marketinges” ki is használja, és olyan hülyeségekre is rábeszélik az ügyfeleiket, amik teljesen feleslegesek, és kidobott pénzt jelentenek.

Viszont azt is megfigyeltem, hogy mitől lesz egy vállalkozó sikeres vagy sikertelen.

A sikeres vállalkozó befogadó, és tanul a hibákból, a sikertelen rögeszmés, és sose ismeri be, hogy téved.

De erről egy kicsit később. Most inkább rátérnék a marketing tanácsadás lényegére.


Szóval amikor elkezdünk vállalkozni, akkor megszületik bennünk egy “kiváló” ötlet, majd szerencsés esetben egy üzleti terv, ami alapján elkezdjük építeni a vállalkozásunkat. Egy vállalkozó jó esetben hisz önmagában, van önbizalma, és tudja, hogy mit akar elérni. Pozitívan áll a dolgokhoz.

Viszont amikor belevág a saját bizniszébe, akkor igen hamar ráébred arra, hogy “Hoppá, azért ez mégsem olyan egyszerű”. Azt tudja, hogy nagyszerű termékeket forgalmaz, vagy kiváló autószerelő műhelye van hozzáértő szakikkal, de az online világ nem az ő területe. Az egészet nem érti, és sok is neki. Rengeteg olvasnivaló van az interneten, és azt se tudja, hogy melyik marketing eszközt használja. A non plus ultra az, hogy nem is tudja őket használni.

Marketing nélkül ráadásul még labdába sem rúghat a mai világban. Fontos tudnunk, hogy mi emberek mind különbözőek vagyunk. Valaki jó műszaki ember, de nem érzi a marketinget. Van, aki tök jó logisztikai képességekkel rendelkezik, de mégsem tud stratégiában gondolkodni, hogyha azt kívánná meg a marketingje. Valaki nagyszerűen tudja kezelni a marketing eszközöket (Facebook, Ads, Insta, stb.), de nem látja át ezeket stratégiailag.

Én abba a táborba tartozom, akinek gyengébb a műszaki képessége, viszont erős marketingtudással, tapasztalattal és stratégiai szemlélettel rendelkezem. Vagyis visszatérve a vállalkozóhoz, segítséget kell kérnie azért, hogy milyen irányban induljon el. Erre vagyunk mi marketing tanácsadók.

Kinek szükséges a marketing tanácsadás?

Első körben tisztáznám, hogy mit takar a marketing tanácsadás

A marketing tanácsadás egy olyan személyes tanácsadás, amikor kielemzem a jelenlegi online helyzetedet, az esetleges hibákat átbeszéljük, kidolgozunk egy marketing stratégiát, majd a marketing eszközök sokaságával ezt a stratégiát megvalósítom neked.  Fontos, hogy a vállalkozásodra alakítom a megfelelő stratégiát.

Megjegyzés:
Sajnos szomorúan látom, hogy sok “marketing tanácsadó” semmiféle megoldást nem kínál az ügyfeleinek. Általában elmondják azt, amit néhány marketinges könyvben elolvastak, és alap kampányokat készítenek. Ez elég karcsú ahhoz, hogy előrelépj.

És akkor most essen szó arról, hogy mikor érdemes marketing tanácsadást igénybe venni?

Én három esetben szoktam javasolni:

    1. Ha vállalkozást szeretnél elindítani
    2. Ha stagnálnak az eredményeid
    3. Ha lemaradtál a versenytársaidtól

A 3. pont helyes értelmezése eléggé nehéz. Leírom, hogy mire is gondolok pontosan.

Sajnos sok vállalkozónak nehéz beismernie önmaga felé, hogy a terve nem működik (ha egyáltalán van neki ilyen), és a gondolkodásmódja nem hozza a várt eredményt. Ez valahogy a mai világban az emberek nagy részének nem megy, mivel hatalmasra nőtt az egónk. Ha tanulópénznek fognák fel, akkor az egójuk se sérülne. De mivel hibának fogják fel, és ők nem hibázhatnak, így sose fogják maguk felé beismerni. Amikor meg már minden süllyed, akkor kell majd a marketing tanácsadás. Hmm, nem lesz egyszerű…

Rögeszmés vállalkozónak marketing tanácsadás

Ma már tudom, hogy nehéz lesz marketing tanácsadást adni olyasvalakinek, aki képtelen levetni a rögeszméit. De talán terelhető ez a fajta vállalkozó, hogyha azt a képet fested le neki, hogy “Na haver, ha ezt így folytatod, akkor hamarosan zárhatod be a boltot. Ha nem engeded el ezeket a rögeszméket, akkor minden ugyanígy fog folytatódni”. A marketing tanácsadásnak nem arról kellene szólnia, amit a mai fiatalság gondol, hogy elolvasok néhány könyvet, majd ezt jó pénzért eladom marketing tanácsadásként. Az ügyfél konkrét, a cégére szabott megoldásokat és kivitelezést igényelne.

A másik, hogy elég nehéz meggyőzni egy vállalkozót arról, hogy szar, amit csinál, ha ezt ő saját magának se ismeri be. Kismilliószor találkoztam már olyannal, hogy a vállalkozó mindenki másban keresi a felelősséget, amiért a cége lejtő pályára került, csak önmagába nem néz. Az egója teljes mértékben elnyomja, hogy beismerje: “Igen, hibáztam! Igenis az ötleteim, a terveim nem hozták az eredményeket”. Mivel ő tévedhetetlen, ezért miért fogadná el egy marketing tanácsadó javaslatait?!

Nos ilyen esetben eléggé nehéz marketing tanácsadást adni az adott ügyfélnek

Én nem szeretem a mellébeszélést. Sokszor kerültem már kellemetlen helyzetbe marketing tanácsadóként azért, mert odamondtam az igazat.
Ez nagyon tud fájni az embereknek, de ha nem tud felülkerekedni az egóján, akkor lehúzhatja a rolót. Ez az ő baja. Viszont ha meghallja a lényeget, akkor építkezhetünk.

Sajnos az is előfordult már, hogy néha úgy éreztem, nem marketing tanácsadást adok, hanem pszichoterápiát. Tudom, ez erős kijelentés, de sokszor arról kell győzködni az embereket, hogy engedje már el azokat a megrögzött gondolatait, amelyek idáig vezettek. Belekerülnek egy olyan gondolatspirálba, amiből nem képesek kijönni. Szomorú dolgok ezek, de először magunkban kell rendet tenni, le kell vetni mindenféle egoizmust, mert ez hátráltatja a fejlődésünket.

Na de, térjünk vissza az előbbi három ponthoz.

1. Induló vállalkozás

Amikor elindítjuk a vállalkozásunkat, már az elején érdemes egy marketingtervet a kezünkben lóbálni, hogy bizony büszkén elmondhassuk, hogy terveink és céljaink vannak. Ez így korrekt. Viszont tapasztalatunk még nincsen, és ennek meg fogjuk fizetni az árát. Ki kell tapasztalni, hogy mi működik a marketingben, és mi nem. Ez tényleg jó, de a marketing tanácsadás során ettől mentesíteni tudlak. Mivel már én is bejártam ezt az utat kezdő vállalkozóként, így tudom, hogy mi működik, és mi nem. Kvázi, hogyha marketing tanácsadást kérsz tőlem, sokkal olcsóbb lesz, mintha egyedül vágnál bele.

2. Bevételeid stagnálnak

Ez kiváló okot ad arra, hogy kicsit frissülj, átnézzük az online felületeidet, és stratégiát dolgozzunk ki a számodra.

A 3. pontról pedig fentebb már írtam.

Mit várhatsz egy 20 éves tanácsadótól?

Szomorú, hogy sok vállalkozó bedől a 18-24 éves fiataloknak, akik meggazdagodást ígérnek. Hirdetik magukat, hogy felépítettek ezt meg azt, és ők majd fellendítik a vállalkozásodat. Manapság gombaszerűen születnek a marketing tanácsadók, és a legújabb őrület: a coach-ok.. Sajnos ezzel lejáratják ezt a szakmát.

Elmesélek egy történetet. Néhány hete két hölgy kért tőlem marketing tanácsadást, akik szeretnének különböző szépségipari termékeket eladni. Főként prémium termékeket forgalmaznak, így szépen be is lehet lőni a célközönségüket.

Gondolj csak bele!

Milyen tapasztalatot tud átadni egy “gyerek”, aki fél éve került ki az iskolapadból?
Miért hallgatnál rá, hogyha ma már köztudott, hogy az a generáció nem is szeret dolgozni (tisztelet a kivételnek!)?

A marketinget nem lehet könyvből megtanulni. Sokat segít, de szükséges hozzá egyfajta gondolkodásmód is. Ezt ugyan lehet fejleszteni, de ilyen beállítottságúnak is kell lenni.

Marketing tanácsadás – stratégiák

Én általában a rövid távú stratégiákat szeretem. Ezek általában 3 hónapos időtávra szóló marketingterveket és megvalósítást takarnak. Kivitelezésük során nagyszerűen elemezhetőek is. Megnézzük a jelenlegi eladások számát, majd összehasonlítjuk a 3. hónap eredményével (nyilván figyelembe vesszük a külső tényezőket, mint pl. szezonalitás, stb.).

Ügyfeleimnek mindig azt mondom, hogy lépésről lépésre haladjunk előre. Nagyon fontos, hogy mindig megtervezzük a lépéseket, hogy mi után mi fog következni. A marketingstratégia tökéletesen alkalmas arra, hogy megmutassa, merre tartunk. Ha esetleg kevesebb eredményt hozott a vártnál, akkor ezen változtatni kell. A vállalkozónak tudnia kell, hogy nem minden arany, ami fénylik. Egy másik bejegyzésben kitérek majd a marketingstratégiákra is, mert erről még bőven tudnék írni.

Marketing tanácsadás – Mit ne várj tőle

Egy marketing tanács önmagában semmit sem ér. Ugyan segítek neked kivitelezni, de a te közreműködésed is kell hozzá. Ezt azért írom, mert vannak olyan típusú vállalkozók, akikkel egyszerűen nem lehet közösen dolgozni. Vagy sose érnek rá, vagy megbízhatatlanok. Egyszóval időt kell fordítanod neked is arra, hogy folyamatosan egyeztessünk, segítsd a munkámat, stb.

Marketing tanácsadás – Ne dőlj be minden hülyeségnek

Fentebb már említettem, hogy akkor hatásos egy marketing tanácsadás, hogyha az a cégedre van szabva. Mondok egy példát ezzel kapcsolatban, hogy jobban érthető legyen.

A “marketingesek” manapság szeretik elhitetni a vállalkozókkal azt, hogy folytassanak Instagram marketinget, mert az majd megnöveli a bevételüket. Erről eszembe jut az egyik tárgyalásom egy céggel. Ők mesélték el a tapasztalatukat az Instagram marketingről.

Ez a cég mobilokat és kiegészítőket forgalmaz. A fiatalok belevágtak, és szerintem nagyszerűen csinálják. Jó az arculatuk, jók a termékeik, stb. Egyik nap találkoztam az ügyvezetővel, Google Ads hirdetések futtatásával kapcsolatosan. Leültünk tárgyalni, majd mesélt a cégéről, és kitért az Instagram marketingjükre is. Nagyon szuper az Instagram oldaluk. Tele van jópofa videókkal, minőségi tartalmakkal, 50 ezernél is több követővel, stb. Azt mondta a srác, hogy rengeteg melót tettek bele, de mégsem hozza az elvárt eredményeket.

A legfontosabb mondata az volt, hogy “ami Amerikában működik, az itthon nem”. Nagyon megragadt bennem ez a mondat. És ilyenkor szokott sokszor eszembe jutni az, hogy mennyi mindennel etetik a “marketingesek” a vállalkozókat. Hogy majd posztolgass, szerezz követőket. Sokan tudjuk, hogy a Facebook nem úgy működik, hogy feltesszük a termékeket, és eladjuk őket. Az Instagram ugyanez. Sőt, szerintem még rosszabb is. A két platform ugyanaz, csak más a körítés. Azt tanácsolom neked, hogyha valaki egy marketing tanácsadás keretében rád akarja erőltetni az Instagram használatát, azt azért jól gondold meg.

Ezt csak azért meséltem el, mert egy marketing tanácsadásnak cégre szabottnak kell lennie. Olyan megoldásokat kell kínálni, amik beilleszthetőek a cég arculatába, plusz az is fontos, hogy a legoptimálisabban tudjuk elkölteni a marketingre szánt pénzedet. Nagyon sok marketing tanácsadó veszi rá az ügyfeleit arra, hogy ez is meg az is kell neki, majd pár hónap múlva az ügyfél azt tapasztalja, hogy az egész szinte ablakon kidobott pénz volt. Neked olyan megoldásokra van szükséged, ami pénzt termel.

Marketing tanácsadás – Marketing eszközökről röviden

A marketingterv megvalósításához marketing eszközök használata szükséges. Ha CSAK marketing tanácsadást szeretnél tőlem rendelni, akkor ne várd, hogy megtanítsam a különböző platformok használatát.

Nagyon fontos, hogy jól tudd beilleszteni a MEGFELELŐ marketing eszközt a vállalkozásodba. Rengeteg platform van a világhálón, és igen hamar el lehet veszni köztük. Ne akard mindegyiket használni, hanem csak azokra összpontosíts, amik szerinted a legtöbbet fogják hozni a vállalkozásodnak. Hidd el, hogy marketing szakértőként és kivitelezőként, én se ismerem az összes platformot, de a legfontosabbakat igen, és ezeket alkalmazom. Nem lesz annyi kapacitásod, hogy mindegyik eszközre külön időt szentelj. Ez lehetetlen, és ráadásul felesleges is.

Szeretnék most megosztani veled egy olyan dolgot, ami megkülönbözteti a marketingest a kampánykezelőtől.

Nagyon sok vállalkozó kiszervezi a különböző marketing eszközök menedzselését (pl. Ads/Adwords kampánykezelések). Ez azért szuper, mert neked nem kell foglalkozni a kampányok kezelésével, és jó esetben egy hozzáértő szakember fogja kezelni a reklámjaidat.


Na de!

Az az illető, aki kezeli a kampányaidat, vajon egy meghatározott logika alapján tudatosan építi-e fel a reklámjaidat, vagy csupán technikailag kivitelezi őket, és nincs is mögötte marketingstratégia? Ez nagyon nagy különbség!

Marketing tanácsadásaim során néha bele szoktam nézni az adott cég kampányaiba. Ott egyből látható, hogy az adott kampánykezelő valóban tudatosan építi-e a kampányokat, és saját gondolatokat meg stratégiát használ-e, vagy egyszerűen a betanultakat alkalmazza. Ha az utóbbi, akkor sosem leszel igazán versenyképes a konkurenciával szemben…

 

A marketing tanácsadás áraimat itt találod: marketingtanácsadás ára

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fill out this field
Fill out this field
Adjunk meg egy valós email címet.
You need to agree with the terms to proceed

Menü