Marketing terv készítése –  Így csináld!

Sokat szoktak beszélni a marketingesek arról, hogy milyen fontos a marketing terv készítése egy vállalkozás életében. Ez teljesen így is van, mivel csak is így tudunk tudatosan előre haladni. Arról viszont sajnos nem esik szó, hogy hogyan kell egyáltalán megírni egy ilyen marketing tervet.

Nem kell semmi misztikus dologra gondolni, mivel egy marketing terv készítése roppant egyszerű. A lényege az, hogy írásba lefektetjük a céljainkat, illetve azt, hogy ezeket a célokat hogyan fogjuk elérni és mennyi költséget áldozunk rá.

A legjobban akkor érted meg a felépítését, hogy ha egy példán keresztül bemutatjuk neked, hogy hogyan kell elképzelni az egészet. Nagyon fontos megjegyezni, hogy minden marketing terv cégre szabottan készül és csak az alapokat fekteti le. Menet közben folyamatosan hangolni kell a kampányokat, bejövő adatokat kell elemezni, új lehetőségeket kipróbálni, ötletelni.

A marketing terv célja az, hogy TUDATOSAN és terv szerint haladjunk előre a vállalkozásunkban.

Marketing terv készítése: Nézzük meg egy példán keresztül, hogy ez hogyan néz ki ez pontosan.

Tegyük fel, hogy edzőtermet nyitunk Érden és fel akarjuk futtatni a vállalkozásunkat.

Mi a célunk?

A legfontosabb dolog egy marketing terv készítése során, hogy meghatározzuk a pontos céljainkat. Egy edzőterem esetében eléggé egyértelmű a cél, viszont számos olyan vállalkozás van, ahol nincsenek pontos célok meghatározva, ezért sajnos a marketing stratégia sem megfelelő.

Jelen esetben a célunk az, hogy az edzőtermünkbe csábítsuk a helyi fiatalokat, középkorúakat és eladjuk nekik a szolgáltatásainkat. Ezt nevezhetjük alapvető célnak, viszont számos olyan másodlagos célokat is meghatározhatunk a marketing tervünkben, amelyek ha teljesülnek, akkor elősegítik  az alapvető célunk megvalósítását. Ezt már marketing stratégiának is nevezhetjük. Nézzük meg, hogy mi lehet másodlagos cél.

Másodlagos cél: Létrehozunk például az Instagrammon egy heti egyszeri videós étkezési tanácsadást, amelynek a célja az, hogy bizalmat és ismertséget épít. Ez egy másodlagos cél, viszont hatással lesz majd az alapvető célunkra, azaz növelni fogja majd az eladásaink számát.

Az, hogy milyen másodlagos célokat alakítunk ki, az a fantáziánkra van bízva. Ezeket a célokat kell meghatározni egy marketing terv készítése során.

Az, hogy milyen marketing stratégiát alakítunk ki, az erősen vállalkozás függő, ezért nincs állandó recept.

Marketing terv készítése – Célközönség meghatározása

Miután felvázoltuk a céljainkat, a következő lépés az, hogy a CÉLKÖZÖNSÉGÜNKET is meghatározzuk.

Ahhoz, hogy eladj, meg kell határoznod azt, hogy ki vásárolhatja meg majd a szolgáltatásaidat. Kinek van szüksége a termékeidre vagy szolgáltatásaidra? Gyorsan felejtsd el azt, hogy mindenkinek. Legyen bármilyen terméked, akkor is be kell lőnöd a célközönségedet és rájuk kell szabni majd a kommunikációdat, hirdetési kreatívaidat. A célközönség lehet többféle is természetesen, a lényeg az, hogy megfelelően kommunikálj feléjük.

Ötletek célközönségre és kommunikációra:

Megszólíthatod azokat a fiatalokat akik diétába kezdtek, viszont fontos lesz számukra a mozgás a gyorsabb fogyás érdekében.

Megszólíthatod a helyi fiatalokat akik sportolni vágynak vagy a környéken már járnak edzőterembe.(csábítsd el magadhoz)

Megszólíthatod azokat a középkorú nőket, akik 30 felett járnak, viszont újra nőnek szeretnék érezni magukat.

Megszólíthatod azokat az embereket akik depressziósak, viszont a mozgás által jobban fogják magukat érezni.

Lehetne még sorolni….

Akkor most jöjjön a stratégia

Miután meghatároztad a célközönségedet, ezután a marketing terv készítése során meg kell határozni a stratégiádat is. Ha nincs startégiád, akkor nem fogod tudatosan használni a marketing eszközöket és sok esetben csak a pénzt fogod felégetni.  Ahhoz, hogy a marketing stratégiádat megvalósítsd, számos dologra lesz szükséged:  weboldalra, közösségi platformokra, Adwords hirdetésekre, marketingesre, értékesítési tölcsérekre, SEO-ra, Videók, stb.

A fent említett marketing eszközökből (és még rengeteg más eszközből) kell felépítened a marketingrendszeredet. Mindegyik eszköznek meg lesz a maga feladata.

A marketing stratégia lényege,  az, hogy ezeket a marketing eszközöket megfelelő logika alapján marketing gépezetté alakítsd, amely elvezet a céljaid megvalósításához. Tudjuk, hogy ez sok esetben nehézséget okoz a vállalkozók fejébe, hogy akkor hogyan is induljanak neki a dolognak….

A marketing terv készítése során a stratégia összeállításához már érdemes bevonni egy olyan online marketing tanácsadót, aki gatyába tudja rázni vállalkozásod marketing stratégiáját.

De nézzük meg példaként továbbra is az edzőtermes dolgot és határozzunk meg a marketing stratégiáját.

Milyen marketing eszközökre lesz szükségem?

Egy marketing terv elkészítésekor érdemes meghatározni azt is, hogy milyen marketing eszközökre lesz szükségem ahhoz, hogy a céljaimat elérjem.

Nézzük meg akkor az edzőtermes dolgot.

Ugye a célközönségünk kiválasztására már adtunk néhány ötletet, úgyhogy válasszunk ki egyet közülük. Én első körben azt a célközönséget választanám, akiket könnyebb elcsábítani magunkhoz, ez pedig az érdi fiatalok akik sportolásra vágynak. (jelenleg járnak edzőterembe, de mi lenne ha elcsábítanánk őket magunkhoz.)

Nézzük meg akkor, hogy milyen marketing eszközök jöhetnek szóba:

Weboldal /marketing terv készítése/

Egy marketing terv készítése során a weboldal legalább annyira fontos, mint a közösségi oldalunk tartalma, ezért nagy hangsúly kell fektetni a kialakításába. Amikor weboldal készítésébe kezdünk, akkor mindig vonjunk be egy marketingest is a tervezésbe, mivel a programozó aki csinálja a honlapot, nem fog tudni tudatos marketing stratégiát tervezni.

A weboldalunknak el kell adnia a szolgáltatásainkat, azaz olyan környezetet kell varázsolnunk a felhasználók számára, amely beszippantja őket a világunkba. Az elsődleges, hogy grafikailag ízléses és divatos megjelenésű legyen és használjunk rengeteg életképet, videókat. A képeken jelenjenek meg olyan emberek akikkel a célközönségünk azonosulni tudnak. (önmagukra ismernek). A kondigépeinket is mutassuk be röviden, illetve hogy milyen erősítő gyakorlatok végezhetőek velük.  Legyünk informatívak, mivel sok ember nem is tudja, hogy hogyan kell haszálni egy kondigépet. Lássa az olvasó, hogy segítünk neki. A cég csapata is megjelenhet, sőt egy jópofa bemutatkozót is hozzá lehet írni, hogy éreztessük a közvetlenségünket. Varázsoljuk szerethetővé a weboldalunkat.

Külön menüpontban a szolgáltatásainkat mindenképpen soroljuk fel. Minden szolgáltatásra online lehessen jelentkezni. (pl. Spinning órára jelentkezés vagy Személyi edzésre való jelentkezés.)

Landingek kialakítása

Egy marketing terv készítése során minden szolgáltatáshoz külön építsünk fel egy landing oldalt, mivel majd a hirdetéseink során ezeket fogjuk célirányosan hirdetni. Ha Pilates órákat szeretnék hirdetni, akkor hirdessük a Pilates landingünket a Facebookon a célközönségünknek. Ha Kettlebell-t hirdetnénk, akkor a Kettlebell landinget hirdessük. A landing oldal kialakításáról itt írtunk bővebben: Landing oldal készítése

 

Brand építése

A márka építése nagyszerű lehetőség arra, hogy megismerjenek bennünket és a célközönségünk fejébe rögzüljünk. Ahhoz, hogy megismerjenek bennünket, fel kell építenünk egy jól megjegyezhető, vonzó online arculatot, kommunikációt, majd folyamatosan hirdetni kell magunkat. A hirdetéseinkben érdemes feltüntetni egyedi szlogeneket, legyen valami szuper logónk stb. A lényeg a folyamatos hirdetésben van.

 

Csali /marketing terv készítése/

Elérkeztünk az egyik legfontosabb részhez a marketing tervezésünkben, ez pedig a megfelelő csali kiválasztása. A csali segítségével tudjuk elcsábítani a célközönségünket (ebben az esetben az érdi sportolásra vágyókat) magunkhoz.

Ha az érdi sportolásra vágyókat céloztuk be, akkor tudatosítani kell magunkban, hogy ők valahova jelenleg is járnak edzeni, aminek van oka.

Milyen okból járhatnak jelenleg a konkurens terembe?

Az olcsóbb ár miatt? A közösség miatt? Ott jók a csajok? Kevesen járnak oda és sok a szabad kondigép? Kiegészítő szolgáltatások miatt? A hely közelsége miatt?

A csali lényege az, hogy egy ellenálhatatlan ajánlatot ígérjünk első vendégeinknek!

Csalikra példa:

Sokan szokták alkalmazni az “első alkalom ingyenes” ajánlatát. Tegyük inkább ingyenessé az első két hetet, mivel ennyi idő alatt magunkhoz lehet SZOKTATNI a vendéget + az első bérlet megvásárlásával egyszeri ingyenes fehérjeport adnék ajándékba.  (mindig ígérjünk többet, mint a konkurencia)

Ha eljön az első INGYENES edzésre, akkor egy hónapos diétás étrendet küldünk el hírlevélben. (ezzel megcélozhatjuk simán azokat, akik le szeretnének fogyni)

Az első két hétben ingyenesen edzhetsz, + grátiszként 1 hétig ingyenesen használhatod a szaunánkat!

Látható, hogy számos lehetőségünk van vonzó csalik kialakítására. A lényeg, hogy ezeket meghirdessük a kampányaiknban és folyamatosan kommunikáljuk a honlapunkon, közösségi média felületeinken.

Közösségi marketing

Marketing terv készítése során fontos, hogy a Facebookon és az Instagrammon folyamatosan kommunikáljunk, posztoljuk az ajánlatainkat, stb., stb. Nagyon fontos, hogy használjuk a Facebook hirdetéskezelőjét is, mivel ott rengeteg statisztikai visszajelzést kapunk a kampányainkról. A közösségi marketing építése folyamatos munkát igényel, ezért érdemes erre külön alkalmazni valakit. Fontos, hogy a közösségi felületeinknek értéket adjunk, de mindig helyezzük el az ajánlatainkat is.

Hírlevél marketing

Sokan azt gondolják, hogy a hírlevél marketing már lejárt. Ez nem így van szerencsére. Ha ügyesen és hatékonyan hírlevelezünk, akkor bizony jönni fognak az eredmények.

Érdemes külön hírlevélre feliratkozó oldalt létrehozni a weboldalunkon belül, amelyet érdemes meghirdetni a Facebookon. A hírlevél feliratkozáshoz is használjunk csalit, mivel csak így fognak feliratkozni rá. Építsük a bázisunkat, majd legalább heti egy hírlevelet küldjünk ki a feliratkozóinknak. Természetesen hírleveleinkbe építsük be ajánlatainkat. Sokan azt gondolják, hogy a hírlevél lejárt, viszont a hírlevél megnyitási aránya bizonyítja, hogy sokan elolvassák a tartalmakat. Belecsempézhetsz pl. egy alkalmas kupont a hírlevélbe, amire könnyen rákaphatnak.

 

Google Ads kampányok

Marketing terv készítése során fontos az is, hogy Google hirdetéseket is futtassunk. A Google Ads kampányok nagyszerűek arra, hogy elérd azokat az embereket, akik Érden keresik a szolgáltatásodat. Nagyon fontos, hogy olyan Adwords szakértővel dolgozz, akinek van jártassága a Google Ads kampányokban, illetve jó stratégiai érzékkel rendelkezik. Ha Adwords szakértőt keresel, akkor kattints ide: Adwords kezelés árak

A Google Adwords kampányok nagyon fontos elemét képzik az online marketing rendszerednek, mivel közvetlenül érheted el azokat, akik a szolgáltatásaidat keresik. Emellett érdemes kihasználni a Google Display hirdetéseit is, amelyről itt írtunk bővebben: Google display hirdetés

Facebook és Insta kampányok

A Facebook és Insta kampányokat is nagyszerűen beépítheted az edzőtermes projektbe. Mivel a Facebook organikus megjelenése egyre rosszabb, ezért ki kell emelni a bejegyzéseidet + általános hirdetéseket kell indítanod a Facebook hirdetéskezelőjéből. Itt is érdemes egy online marketingessel közösen dolgozni, mivel a Facebook hirdetési kampányait bonyolultabb felépíteni. Az Instagramra is az vonatkozik, hogy folyamatosan hirdess. Ha Facebook hirdetéskezelőt keresel akkor kattints ide: Facebook hirdetéskezelés ár

Fontos, hogy a Facebook kampányoknál is meg kell határozni a céljainkat. Ezek a célok különbözőek lehetnek, a lényege az, hogy mindig olyan Landing oldalra irányítsuk a látogatót, amely releváns a hirdetéseinkkel.

Ha például spinning órákat szeretnénk hirdetni, akkor a kreatívokat, a hirdetéseket, stb. erre a témára alakítsuk ki, majd amikor valaki rákattint a Facebookos hirdetésünkre, akkor Spinninges landingre irányítsuk a felhasználót, ahol egyből konverziót tud végrehajtani.

 

SEO és tartalom

A keresőoptimalizálás és a tartalomgyártás is fontos egy marketing terv elkészítésekor. Tudnod kell, hogy a SEO egy lassabban beérő, viszont erősen kifizetődő marketing megoldás. Ahhoz, hogy megnöveld a weboldalad látogatottságát, ahhoz blogot kell vezetned a weboldaladon belül, illetve keresőoptimalizáltatni kell az egész weboldaladat. Ha helyi igényeket elégítesz ki, akkor érdemes speciális kulcsszavakra optimalizálnod.

Jelen esetben olyan kulcsszavakat érdemes használni, ami jobban konkretizálja a szolgáltatásod helyét. Például: érdi edzőterem, edzőterem Érden, jóga oktatás Érden.

Mindent mérni /marketinges alkalmazása szükséges

Ma már az adatvezérelt marketing világát éljük, azaz egy marketing terv sikerességét akkor tudjuk ügyesen elemezni, hogy ha végigvisszük a stratégiánkat + folyamatosan mérjük a bejövő adatokat. A weboldalunk bejövő adatait különböző mérőkódokkal tudjuk mérni. (Ilyen például a Facebook pixel vagy a Google Ads mérőkódjai)

Ezt a nagy adathalmazt kell elemeznünk, kiértékelnünk. A konzekvenciák levonása után tudunk tudatos döntéseket hozni a marketingünkben. A Google Analytics pontosan ebben nyújt nekünk segítséget. A Facebook hirdetéskezelőjében pedig rengeteg olyan információt találhatunk, amely a Facebookos kampányainkat segít hatékonyabbá tenni.

 

Milyen eszközökkel érem el a célközönségemet?

Az internet számtalan módot kínál arra, hogy hogyan érd el a célközönségedet. Az, hogy melyikre van pontosan szükséged, ahhoz át kell gondolnod azt, hogy kiket szeretnél elérni. A közösségi médiákon keresztül ma már szinte mindenkit el tudsz érni. Ahhoz, hogy ezt ügyesen megvalósítsd, célközönségeket kell kialakítanod és tesztelni majd a hirdetéseidet.

Tesztelj!

A hirdetések tesztelése is nagyon fontos, mivel csak így lehet fejlődni a marketingben. Olyan nincs, hogy elsőre elkészíted a tökéletes hirdetést és célközönséget. Egy ügyes online marketinges is folyamatosan tesztel és elemzi a bejövő információkat.

 

Mennyit áldozok a marketing költségre?

Az, hogy ki mennyit költ marketingre, az mindig egyedi. Ráadásul nem is a havi keret a lényeg, hanem az, hogy HOGYAN OSZTOD EL A HAVI MARKETING KÖLTSÉGEDET a különböző marketing eszközökre. Mivel számos lehetőség létezik, ezért érdemes bevonni egy marketing szakembert. Marketing terv elkészítésekor, fontos, hogy lefektessük mind azt, amelyet fentebb leírtunk, illetve csináljunk egy költségvetést is.

Határozzuk meg, hogy melyik marketing eszközre mennyit költünk. Mivel folyamatosan fognak bejönni az adatok, ezért útközben nyugodtan változtathatunk majd a költségeinken. Nyilván mindig arra fogunk többet költeni, amelyik többet hoz.

 

Reméljük tudtunk segíteni!

Ha profi marketing tervet és megvalósító marketing stratégiát szeretnél, akkor keress bennünket bátran és segítünk!

Sikeres vállalkozást kívánunk addig is!

 

 

Menü